Audi A4 ma już 30 lat

Pięć generacji i tytuł jednego z najchętniej kupowanych samochodów w segmencie premium sprawiło, że Audi A4 na stałe zapisało się w annałach koncernu z Ingolstadt. Mija właśnie 30 lat, od kiedy ten model pojawił się na rynku.

Rafał Sękalski
@Audi A4 B5 @audi
Być może trudno w to uwierzyć, ale Audi A4 może rzeczywiście już pochwalić się 30 latami na karku – pierwsza odsłona modelu zadebiutowała jesienią 1994 roku. Tak jak wtedy Audi zmieniało nomenklaturę nazewnictwa swoich modeli i A4 w klasie średniej zakończyło epokę Audi 80, tak w tym roku została zakończona epoka A4, które zastąpiono nowym modelem A5. Ten ostatni ruch wynika z faktu, że nazwy z cyframi parzystymi są od teraz zarezerwowane dla samochodów z napędem elektrycznym, a tez z nieparzystymi dla spalinowych i hybrydowych. Wróćmy jednak do początku. Oto istotne fakty z historii Audi A4.
Audi A4 B5 @Audi
Audi A4 B5 (1994–2001)
Audi A4 pierwszej generacji zadebiutowało oficjalnie w październiku, a produkcja seryjna wystartowała w listopadzie 1994 roku. Samochód oparty był na płycie podłogowej PL45 (B5), którą Grupa VW wykorzystywała już w Volkswagenie Passacie i pod względem technologicznym stanowił duży skok w porównaniu z poprzednikiem, czyli Audi 80. Audi A4 najpierw dostępne było jako czterodrzwiowy sedan, a od końca 1995 roku również jako pięciodrzwiowe kombi (Avant). Wybierać można było spośród odmian z napędem na przednią oś lub z opcjonalnym układem quattro, a standardowa paleta dostępnych wersji silnikowych obejmowała jednostki benzynowe o pojemnościach od 1,6 do 2,8 l i mocy od 101 do 193 KM oraz diesle 1.9 i 2.5 TDI generującą od 75 do 150 KM. W 1996 roku pojawiła się sportowa wersja S4 z silnikiem 2.7 V6 BiTurbo o mocy 265 KM i napędem quattro, a pod koniec 1999 absolutnie topowa i do dziś wielce pożądana odmiana RS4, dysponująca mocą 381 KM.
Audi RS4 B5 @Audi
W czasie 7 lat produkcji pierwsze A4 zaliczyło dwa face liftingi – w 1997 oraz w 1999 roku i do 2001 roku ustanowiło rekord sprzedaży dla Audi z liczbą blisko 1,7 mln dostarczonych klientom egzemplarzy.
Audi A4 B6 @Audi
Audi A4 B6 (2000–2004)
A4 B6 miało swoją premierę w październiku 2000 roku, kiedy model miał już ugruntowaną pozycję bestsellera w segmencie premium. Druga odsłona wyszła spod ręki Petera Schreyera i mogła pochwalić się zgrabniejszą stylistyką nadwozia i wnętrza, upodabniającą model do większego A6, a także większymi wymiarami. Dostała też nową płytę podłogową PL46 (B6), zmodyfikowane zawieszenie i paletę silników, wśród których po raz pierwszy pojawiły się jednostki FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Do wyboru były benzyniaki o pojemnościach od 1,6 do 3,0 l i mocach od 102 do 220 KM oraz diesle 1.9 i 2.5 TDI w wariantach od 101 do 180 KM. Na liście opcji zadebiutowała też bezstopniowa skrzynia Multitronic, która zastąpiła przekładnie Tiptronic w modelach z napędem na przednią oś.
Audi A4 B6 @Audi
Audi A4 B6 cabrio @Audi
W 2001 roku gamę wersji nadwoziowych uzupełnił nowy Avant, a w 2002 kabriolet. W kolejnym roku na szczycie wersji silnikowej pojawiła się odmiana S4, tym razem z silnikiem 4.2 V8 o mocy 344 KM.
Audi A4 B7 @audi
Audi A4 B7 (2004–2008)
Audi A4 trzeciej generacji, mimo że powszechnie uznawane jest za nową wersję, to pod względem technicznym było rozwinięciem B6. Audi B7 zadebiutowało w 2004 roku i wyróżniało się nowym przodem z grillem typu "single frame", który stał się znakiem rozpoznawczym nowszych modeli marki. Zmodernizowane zostały także jednostki napędowe oraz zawieszenie, wzbogacono również wyposażenie. Nowością były m.in. multimedialny system MMI, adaptacyjne reflektory ksenonowe i układy wspierające bezpieczeństwo jazdy. Paleta wersji nadwoziowych obejmowała najpierw sedana i kombi, a od 2005 roku również cabrio.
Audi A4 B7 Cabrio @Audi
Modyfikacje objęły ponadto wszystkie wersje silnikowe, benzynowe o pojemnościach od 1,6 do 3,2 l i mocy od 102 do 256 KM oraz diesle 1.9-3.0 w wariantach od 116 do 233 KM. Sportowy wariant S4 miał identyczny motor jak poprzednik – 4.2 V8 o mocy 344 KM, natomiast wprowadzony ponownie do oferty w 2005 roku RS4 4.2 V8 imponujące 420 KM. Co ważne, po raz pierwszy topowa wersja silnikowa oferowana była we wszystkich odmianach nadwoziowych.
Audi A4 B8 @Audi
Audi A4 B8 (2007–2015)
Audi A4 B8 zadebiutowało w wersji sedan we wrześniu 2007 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie, a jako Avant w marcu 2008 w Genewie, po raz kolejny podnosząc konkurentom poprzeczkę w segmencie premium. W jego konstrukcji wykorzystano nową platformę MLB (Modular Longitudinal Platform), która była lżejsza i bardziej zaawansowana technicznie oraz zapewniała lepszy rozkład masy, co pozytywnie wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych. To w tej odsłonie po raz pierwszy wprowadzono adaptacyjne amortyzatory Audi Drive Select pozwalające na zmianę charakterystyki pracy zawieszenia. Na liście opcji znalazły się ponadto asystent utrzymania pasa ruchu, asystent zmiany pasa ruchu i adaptacyjny tempomat. W porównaniu do poprzednika A4 B8 było dłuższe o prawie 11 cm oraz o 5 cm szersze i miało przestronniejsze wnętrze.
W standardowej gamie silnikowej dostępne były jednostki benzynowe o pojemności od 1,8 do 3,2 litra i mocy od 120 do 265 KM oraz diesle od 2,0 do 3,0 l, dysponujące od 120 do 245 KM. W sportowej S4 zastosowano nowy 3-litrowy silnik V6 TFSI o mocy 333 KM, natomiast w dostępnej od 2012 roku RS4 zmodyfikowane 4.2 V8, którego moc podniesiono do 450 KM.
Audi A4 Allroad B8 @Audi
Z uwag na wprowadzenie do oferty marki modelu A5 w gamie A4 B8 zabrakło kabrioletu. W 2009 roku zadebiutowało natomiast "uterenowione" kombi, czyli Allroad z napędem quattro, powiększonym do 180 mm prześwitem i osłonami podwozia.
Pod koniec 2011 roku Audi odświeżyło czwartą generację A4. Face lifting objął wygląd nadwozia i wnętrza, pakiety wyposażenia, a także drobne modyfikacje w palecie jednostek napędowych.
Audi A4 B9 @Audi
Audi A4 B9, (2015–2024)
Piąta i ostatnia generacja Audi A4 z napędem spalinowym została ujawniona w połowie 2015 roku, a oficjalny debiut zaliczyła na salonie frankfurckim we wrześniu tamtego roku. Pod względem stylistycznym stanowiła ewolucyjne rozwinięcie cech poprzednika, które nadały sylwetce nowocześniejszy i bardziej dynamiczny styl. Współczynnik oporu powietrza równy 0,23 był jednym z najniższych w segmencie. Po raz pierwszy Audi wprowadziło do sprzedaży sedana i kombi w tym samym czasie. Wariant Allroad dołączył na początku 2016 roku.
Generacja B9 została zbudowana na nowej platformie MLB Evo, która pozwoliła na solidne zmniejszenie masy pojazdu (nawet o 120 kg zależnie od wersji), poprawę dynamiki oraz zmniejszenie spalania.
Audi A4 B9 @Audi
Totalna metamorfoza nastąpiła we wnętrzu, gdzie zadebiutował w pełni cyfrowy zestaw zegarów z ekranem 12,3 cala – Audi Virtual Cockpit – oraz nowy system multimedialny MMI Navigation Plus z dotykowym ekranem o przekątnej 7 lub 8,3 cala, przystosowany do współpracy z Apple CarPlay i Android Auto. Na liście wyposażenia w zależności od wybranej wersji mogły znaleźć się ponadto takie elementy jak m.in.: reflektory ksenonowe, LED lub Matrix LED, asystent hamowania awaryjnego, wyświetlacz head-up, rozpoznawanie znaków drogowych i asystent parkowania.
Audi A4 B9 @Audi
Paleta silników obejmowała benzyniaki TFSI o pojemności od 1,4 do 2,0 l i moc od 150 do 245 KM (od 2018 roku z miękkimi układami hybrydowymi) i diesle o pojemnościach od 2,0 do 3,0 l i mocy od 136 do 286 KM. Sportowe warianty S4 i RS4 pozostały integralną częścią oferty. S4 w Europie dostępny był z silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI o mocy 347 KM, a poza Starym kontynentem z benzynowym 3.0 V6 TFSI o mocy 354 KM. RS4 dostał nowy 2.9 V6 TFSI o mocy 450 KM.
Audi RS4 B9 @Audi
W latach 2018-19 Audi A4 B9 poddano gruntownej modernizacji, która w zakresie designu upodobniła A4 do najnowszych odsłon A6, A7 i A8. Zmieniono m.in. pas przedni z nowymi ledowymi reflektorami, grillem i zderzakiem, przeprojektowane zostały również ledowe lampy tylne, a we wnętrzu system MMI zyskał większy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala, zaktualizowano też pokładowe systemy elektroniczne.
Produkcję A4 B9 zakończono w lipcu 2024 roku. Zapowiadana nowa generacja będzie już wyłącznie elektryczna.
Audi RS4 @Audi


Czytaj więcej