Akcyza

Prawo
Akcyza do zwrotu! Fiskus przegrał w NSA w sprawie miękkich hybryd!
Przez ostatnie lata urzędy skarbowe w całej Polsce pobierały od tzw. miękkich hybryd (MHEV) zbyt wysoką akcyzę. Teraz – po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego – sytuacja ulega całkowitej zmianie.

Mercedes-Benz
Co było?
Od 2020 roku obowiązują w Polsce preferencyjne stawki akcyzy dla samochodów hybrydowych – o połowę niższe niż standardowe.
- dla silników do 2000 cm³: 1,55% zamiast 3,1%,
- dla silników powyżej 2000 cm³: 9,3% zamiast 18,6%.
Problem w tym, że urzędy skarbowe konsekwentnie odmawiały uznania prawa do ulgi samochodom typu MHEV (mild hybrid) – czyli tzw. miękkim hybrydom. Fiskus twierdził, że nie są to „prawdziwe” hybrydy, ponieważ ich niewielki silnik elektryczny nie potrafi samodzielnie napędzać pojazdu.
W efekcie importerzy i dealerzy musieli płacić pełną akcyzę, jak za zwykłe samochody spalinowe. Organy podatkowe powoływały się przy tym na interpretacje Komisji Europejskiej i Światowej Organizacji Celnej (WCO), które klasyfikowały MHEV jako auta spalinowe z układem wspomagającym.
- dla silników do 2000 cm³: 1,55% zamiast 3,1%,
- dla silników powyżej 2000 cm³: 9,3% zamiast 18,6%.
Problem w tym, że urzędy skarbowe konsekwentnie odmawiały uznania prawa do ulgi samochodom typu MHEV (mild hybrid) – czyli tzw. miękkim hybrydom. Fiskus twierdził, że nie są to „prawdziwe” hybrydy, ponieważ ich niewielki silnik elektryczny nie potrafi samodzielnie napędzać pojazdu.
W efekcie importerzy i dealerzy musieli płacić pełną akcyzę, jak za zwykłe samochody spalinowe. Organy podatkowe powoływały się przy tym na interpretacje Komisji Europejskiej i Światowej Organizacji Celnej (WCO), które klasyfikowały MHEV jako auta spalinowe z układem wspomagającym.

Audi
Co się zmieniło?
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (I FSK 2037/24) z października 2025 r., uzyskany przez spółkę Mazda Polska, rozstrzygnął spór jednoznacznie:
„Samochód z dwoma współpracującymi silnikami – spalinowym i elektrycznym – jest pojazdem hybrydowym w rozumieniu przepisów akcyzowych.”
Oznacza to, że również miękkie hybrydy (MHEV) mają prawo do obniżonej stawki akcyzy: 9,3% lub 1,55%, nawet jeśli ich silnik elektryczny nie napędza kół samodzielnie.
„Samochód z dwoma współpracującymi silnikami – spalinowym i elektrycznym – jest pojazdem hybrydowym w rozumieniu przepisów akcyzowych.”
Oznacza to, że również miękkie hybrydy (MHEV) mają prawo do obniżonej stawki akcyzy: 9,3% lub 1,55%, nawet jeśli ich silnik elektryczny nie napędza kół samodzielnie.

BMW
Co to oznacza w praktyce!
• Importerzy i dealerzy mogą ubiegać się o zwrot nadpłaconej akcyzy za samochody MHEV.
• Wszystkie nowe modele z systemem mild hybrid (np. Mazda, Ford, Hyundai, Audi, Mercedes) będą teraz objęte taką samą ulgą jak klasyczne hybrydy.
• Kierowcy mogą liczyć na niższe ceny samochodów – różnica w akcyzie przy popularnych modelach to nawet kilkanaście tysięcy złotych.
• Wyrok kończy okres niepewności i porządkuje definicję hybrydy w prawie podatkowym – nie trzeba już udowadniać, że auto „jeździ na prądzie”, wystarczy, że oba napędy współpracują.
………. • Wyrok kończy okres niepewności i porządkuje definicję hybrydy w prawie podatkowym – nie trzeba już udowadniać, że auto „jeździ na prądzie”, wystarczy, że oba napędy współpracują
• Wszystkie nowe modele z systemem mild hybrid (np. Mazda, Ford, Hyundai, Audi, Mercedes) będą teraz objęte taką samą ulgą jak klasyczne hybrydy.
• Kierowcy mogą liczyć na niższe ceny samochodów – różnica w akcyzie przy popularnych modelach to nawet kilkanaście tysięcy złotych.
• Wyrok kończy okres niepewności i porządkuje definicję hybrydy w prawie podatkowym – nie trzeba już udowadniać, że auto „jeździ na prądzie”, wystarczy, że oba napędy współpracują.
………. • Wyrok kończy okres niepewności i porządkuje definicję hybrydy w prawie podatkowym – nie trzeba już udowadniać, że auto „jeździ na prądzie”, wystarczy, że oba napędy współpracują
Przykład w liczbach – ile można odzyskać?
Jeśli kupiłeś samochód powyżej 2,0 l pojemności za kwotę 100 000 zł, to zapłaciłeś akcyzę 18,6%, czyli 18 600 zł.
Po wyroku NSA stawka akcyzy to 9,3%, czyli masz do zwrotu kwotę 9300 zł
Wyrok NSA to przełom, który nie tylko przywraca sprawiedliwość podatkową, ale też otwiera drogę do tańszych i bardziej dostępnych hybryd na polskim rynku.
Po wyroku NSA stawka akcyzy to 9,3%, czyli masz do zwrotu kwotę 9300 zł
Wyrok NSA to przełom, który nie tylko przywraca sprawiedliwość podatkową, ale też otwiera drogę do tańszych i bardziej dostępnych hybryd na polskim rynku.